מערך שיעור- עקרונות הדמוקרטיה- זכויות אדם –הזכות לקניין

עקרונות הדמוקרטיה: זכויות אדם –הזכות לקניין

תאריך:

27.2.14 (שעה וחצי)

מטרות:

  1. התלמידה תשייך את המושג "קניין" לעולם שלה
  2. התלמיד יכלול בזכות לקניין את החומר וגם את הרוח
  3. התלמיד ידגים מקרים בהם נדרש לאזן בין הזכות לקניין לבין זכויות אחרות

עזרי הוראה:

מצגת בנושא כרם נבות

קישור לאינטרנט – עבור תשובות ה-sms

כרטיסיות לתחרות בין קבוצות – התנגשות בין זכויות אדם

פרס למנצחים

מהלך השיעור:

לבדוק: נוכחות, סדר וניקיון בכיתה, תלבושת אחידה.

לכתוב על הלוח: תאריך, שיעור אזרחות: עקרונות הדמוקרטיה עיקרון זכויות האדם והאזרח–הזכות לקניין

מהלך שיעור

  1. חזרה לכרם נבות
  2. הזכות לקניין
  3. תחרות קבוצות נושאת פרסים

פתיח – חזרה לסיפור כרם נבות (10 דקות)

חזרה לסיפור כרם נבות וקישור לזכות לקניין

שקופית 1.

בסיפור על כרם נבות היזרעאלי נתקלנו בזכות אדם נוספת. מהי? הזכות לקניין.

מה פירוש המילה קניין? נכס, רכוש. קניין שלי הוא משהו שנמצא בבעלותי, שאני הבעלים שלו.

לבקש מהתלמידים להוציא פלאפונים ולכתוב מהו הקניין החשוב להם ביותר. את התשובות יש לסמס למספר ____.

(שימוש במערכת sms-hit. התשובות יוקרנו על הלוח)

הזכות לקניין (20 דקות)

קניין הוא "רכוש" השייך לאדם.

אילו סוגי רכוש אנחנו מכירים? בית, קרקע, חפצים.

האם גם רעיון לסטרט-אפ הוא קניין? ושיר או תמונה? קניין יכול להיות מוחשי, חומרי, וגם רוחני. הכוונה היא להמצאה הרשומה כפטנט, סימן רשום, סמל מסחרי וכדומה. יש דוגמאות לקניין רוחני? סמל של אפל, קוקה קולה, פייסבוק, דיסק און קי, לחן של שיר.

הזכות לקניין היא הזכות של אדם להיות בעל רכוש ולשמור על רכוש זה ברשותו, ללא חשש שיילקח ממנו ללא אישורו או הסכמתו.

מה זה מזכיר לנו מהשיעורים הקודמים, לפני שדיברנו על הזכויות? מתי קיים חשש שהרכוש יילקח מאדם? לחזור לדוגמת הקוקוסים שאספתי באי במצב הטבע, לפני האמנה החברתית.

נניח שכתבתי שיר שהפך ללהיט גדול. אני רוצה להעביר את הזכויות יוצרים של השיר לילד שלי. האם אני יכולה?  כן. אדם יכול להעביר זכות זו לאחרים, על ידי מכירה או כמתנה, אם רק ירצה בכך.

נסכם (לכתוב במחברות):

קניין הוא "רכוש" השייך לאדם. הזכות לקניין היא הזכות של אדם להיות בעל רכוש ולשמור על רכוש זה ברשותו, ללא חשש שיילקח ממנו ללא אישורו או הסכמתו.

קניין יכול להיות מוחשי, חומרי, וגם רוחני. לגבי קניין חומרי (מהמילה "חומר"), הזכות של כל אדם ליהנות מהרכוש שלו/ לשמור על רכוש שצבר, בלי לחשוש שרכוש זה יילקח ממנו; לגבי קניין רוחני: כל יצירה שאדם יוצר היא קניין שלו, ואין להשתמש בה או לשנות אותה ללא רשותו. הכוונה היא להמצאה הרשומה כפטנט, סימן רשום, סמל מסחרי וכדומה.

אדם יכול להעביר זכות זו לאחרים, על ידי מכירה או כמתנה, אם רק ירצה בכך.

יישום החומר הנלמד (10 דקות)

לבקש מהתלמידים לכתוב שאלה שבה הזכות לקניין מתנגשת עם זכות אחרת. לכתוב על הלוח את המבנה של שאלת אירוע בבגרות.

תחרות נושאת פרסים לסיכום נושא זכויות האדם (30 דקות)

לחלק את התלמידים/ות לקבוצות של 4. כל קבוצה בתורה מקבלת מקרה וצריכה לאתר את הזכויות המתנגשות במקרה.

הקבוצה שתאתר נכונה הכי הרבה מקרים – מנצחת. לדאוג לפרס.

להשלים: בנק מקרים ושאלות.

סיכום (10 דקות)

לבקש מתלמיד/ה לכתוב על הלוח את כל זכויות האדם ונגזרותיהן. לשאול: מהי זכות האדם שהכי חשובה לכם באופן אישי? לבקש מהתלמידים לסמס את התשובה למערכת ולהקרין את התשובות על הלוח.

מה לדעתכם הנושא הבא שנלמד? רמז – באיזה עיקרון דמוקרטי אנחנו עוסקים כעת? זכויות האדם והאזרח ß זכויות האזרח.

מה אתם יודעים לומר לי על זכויות האזרח? הגדרה; זכויות האזרח אותן ציינו בשיעורים הקודמים.