מערך שיעור מיעוטים בישראל

המיעוטים בישראל-

 מטרות :

התלמידים :

  1. יבינו מהו מיעוט ויבינו שכמעט כל אדם מצוי במיעוט, בהיבט מסוים. יבינו מהו מיעוט ויבינו שכמעט כל אדם מצוי במיעוט, בהיבט מסוים.
  2. ידעו שיש סוגי מיעוטים לאומיים שונים במדינת ישראל
  3. יכירו את המאפיינים המייחדים את  המיעוט הערבי בישראל.
  4. יכירו נתונים דמוגרפים וסוציולוגיים של המיעוטים הלאומיים בישראל: ערבים, ודרוזים .

 

פעילות פותחת:

  • א. שואל את התלמידים בהצבעה: ״מי פה ראה את הסופר קלאסיקו? (משחק כדורגל ידוע שצפוי להתקיים במוצש בין ברצלונה למדריד. מתאר לעצמי שהרוב יגידו שראו במידה ולא יהיה מיעוט ננסה שאלה הבאה גם כן).

ב. שאלה נוספת: ״מי פה כבר התחיל ללמוד נהיגה״?

  • פונה אל הכיתה ושואל שוב: אז במונחים של עולם האזרחות- מה היה לנו פה? בתקווה שמישהו יענה, ואם לא- רושם את המילה ״מיעוט״ על הלוח ומסביר כי המושג נלקח מלשון ׳מעט׳.

 

שאלה:

אילו סוגי מיעוט אתם מכירים? (רושם את הדברים על הלוח/ מבקש מאחד התלמידים עם כתב טוב שיסייע לי).

 

מיעוט יכול להיות (ומבקשים מהתלמידים לפרט על כל מיעוט ורושמים על הלוח):

  1. מיעוט דתי,

2.אתני,

  1. תרבותי,
  2. לשוני,
  3. גילי,
  4. מקצועי,
  5. מגדרי.

 לעיתים המיעוט שונה מהרוב באחד ממאפייניו ולעיתים במספר מאפיינים. (נעמוד על מאפייניו של כל מיעוט בהמשך).

 

שאלה: אילו  מיעוטים אתם מכירים בישראל? (כותבים את הדברים על הלוח)

יהודים: חרדים, דתיים.

 לא יהודים: ערבים, דרוזים, צ'רקסים, בדואים.

 

נפרט כעת על המיעוט הלא יהודי (מבקשים מאחד התלמידים להקריא):

המיעוטים בישראל מהווים כ- 20.5% מכלל אוכלוסיית מדינה. המיעוט הערבי הוא המיעוט הגדול ביותר בישראל, וחלקו באוכלוסייה כ-% 20 (ללא הדרוזים). 10 אחוז מתוכם נוצרים, כ15% דרוזים, וכ-8% דרוזים.

 

  1. צ׳רקסים: מיעוט ייחודי אחר הוא האוכלוסייה הצ'רקסית המונה כ 4,000 איש בלבד. בעולם יש כ 6 מיליון צ'רקסים, שהם מוסלמים סונים מאזור הקווקז. הם צוברי צ'רקסית ואינם רואים עצמם כערבים. החל מ 1958 הגברים הצ'רקסים מחויבים לשרת בצה"ל בעקבות בקשת ראשי העדה. גם הם התנדבו לצה"ל בשנים שלפני חובת הגיוס. הם אף סייעו ליישוב היהודי בתקופת המנדט ומלחמת העצמאות.

 

  1. בדואים (משויכים למיעוט הערבי): הבדואים היו בעבר שבטים נודדים שמקורם בחצי האי ערב. כיום רוב הבדואים מתגוררים ביישובי קבע. נקודת חיכוך מרכזית של הבדואים עם המדינה היא הקמת יישובים רבים לא חוקיים על ידי הבדואים בנגב. המחלוקת הזו, השפעת האיסלאם, האינתיפאדה השנייה והתפתחויות נוספות בסכסוך הישראלי פלסטיני, הגבירו את תחושת הניכור של בדואים רבים כלפי המדינה. מתחילת שנות האלפיים ירד מספרים של הבדואים המתנדבים לצבא. יש לציין שכבר במלחמת העצמאות בדואים רבים סייעו למדינת ישראל. הגיוס לצה"ל לאורך כל השנים בקרב הבדואים הוא על בסיס התנדבותי. רוב הבדואים משרתים ביחידת הגששים של צה"ל ובגדוד ביירי המדבר, אך 40% מהבדואים שירתו ביחידות אחרות, שונות ומגוונות, לאורך השנים.
  2. דרוזים: לדרוזים יש דת ייחודית שהתפלגה מהאיסלאם השיעי. עיקרי הדת הדרוזית הם סודיים. ישנם יותר ממיליון דרוזים בעולם. כחצי מיליון דרוזים מתגוררים בסוריה, כ 400,000 בלבנון וכ – 120,000 בישראל, מתוכם 20,000 ברמת הגולן. רוב הדרוזים, אלה שהיו אזרחי ישראל לפני שנכבשה רמת הגולן, זכו להכרה כבעלי דת ייחודית ב 1957. משנה זו הגברים משרתים שירות חובה בצבא. גם לפני חובת הגיוס רבים מהם היו מתנדבים לצבא. דרוזים רבים ממשיכים לשרת בצה"ל שירות קבע וחלקם מגיעים לתפקידים בכירים ביותר. לעומתם, הדרוזים ברמת הגולן נמנעים בדרך כלל מקבלת אזרחות ישראלית, ורובים בעלי מעמד של תושבי קבע.

מחלקים בכיתה את המפה הבאה או שמציגים במקרן (ומסבירים היכן רובו של כל מיעוט נמצא):

 ( ההכתבה תהיה מה שמסומן בצהוב. ובנוסף, נבקש על כל מיעוט לתת דוגמא מהעולם על מנת להבהיר את העניין).

מיעוט לאומי- חשים שהוא לאום, רובם רואים עצמם משתייכים לאומה הערבית וחלקם הגדול רואים את עצמם כמשתייכים לעם הפלסטיני. (להכניס שאלה לכיתה: ״מי יכול לתת לי דוגמא למיעוט לאומי נוסף בעולם?״ דוגמא- איטליה שיש בה רוב לאומי איטלקי ומיעוט לאומי אוסטרי)

מיעוט אתני- יש להם מוצא משותף.

מיעוט תרבותי– יש להם תרבות, ערכים , אורח חיים, מנהגים משותפים.

 מיעוט  דתי – רובם המכריע של ערביי ישראל הם מוסלמים סונים (17% מאזרחי המדינה) ומיעוטם נוצרים ( 1.6%).

מיעוט לשוני – השפה הערבית משותפת  לכל הערבים

 

סיכום

הערבים הפכו מרוב למיעוט במדינה ישראל, בעקבות מלחמת השחרור. עובדה זו משפיעה על יחסם למדינת ישראל כמדינת לאום יהודית.

 כל המאפיינים הללו מאחדים את המיעוט הערבי ומייחדים אותו ממרבית אזרחיה היהודיים של המדינה. כפי שצוין לעיל יכולים להיות מיעוטים שהשונות שלהם מהרוב היא רק במאפיין אחד. לאזרחים הערביים יש את כל מאפייני המיעוט.

 

משוב:

ירון: יתרונות וחסרונות במיעוט ולקחת את זה לדיון.

אוסנת: חיבור למושגים אזרחיים.

אימרי: הרגיש שיעור רגיל.

טליה: צריכה תמיד להיות שאלה מובילה בשיעור. בשלב כלשהו השאלה צריכה להופיע על השיעור  (ולא מהו מיעוט.)

השאלה יכולה להיות מה המקום של המיעוט בתוך הדמוקרטיה?

השאלה צריכה להיות שאלה פתוחה ומערערת.

צריל לדייק  את השאלות!!